Tagarchief: Jean-Pierre Jabouille

De Renault RS01 in het kort

De Renault RS01 was de allereerste F1-bolide die turbotechnologie verenigde met de technologie van de radiaalband, met dank aan Michelin. Hij werd ontwikkeld door André de Cortanze en Jean-Pierre Jabouille en was voor het eerst te zien in de Grote Prijs van Groot-Brittannië 1977. In die tijd liet het reglement atmosferische krachtbronnen van 3,0 liter toe, maar ook compressor- en turbomotoren. Renault opteerde voor een 1.5 V6 turbo in een hoek van 90 graden. Lees verder De Renault RS01 in het kort

Renault in de Formule 1 van 1977 tot vandaag de dag (deel 1)

Al jarenlang waren turbomotoren toegestaan in het technische reglement van de discipline maar niemand durfde de stap te zetten. Op Renault na. In 1976 begon de Franse constructeur in het grootste geheim te testen met een 1,5-literversie van zijn V6. Er stonden verscheidene testen op het programma voor het volgende seizoen. Lees verder Renault in de Formule 1 van 1977 tot vandaag de dag (deel 1)

VIDEO: de festiviteiten van Renault op het stratencircuit van Monaco

Met een fantastische livestream waren vele mensen getuige van de verrichtingen van Jean-Pierre Jabouille, Alain Prost en Nico Hülkenberg op het circuit in monaco. Zij reden een aantal rondes met respectievelijk de Renault R.S.01, de Renault R.E.40 en de nieuwe Renault Mégane R.S. Lees verder VIDEO: de festiviteiten van Renault op het stratencircuit van Monaco

Formule 1 iconen op het stratencircuit van Monaco

Tijdens het Grand Prix van Monaco weekend starten tevens de festiviteiten rondom de aanwezigheid van Renault in de Formule 1. Renault debuteerde tijdens de Britse Grand Prix in 1977 met de allereerste met een turbo uitgeruste Formule 1 auto Lees verder Formule 1 iconen op het stratencircuit van Monaco

Renault, meer dan 115 jaar sportieve passie (2)

De beginjaren van Gordini

Amédée Gordini, de ontwerper van de gelijknamige auto’s, ontwikkelde eind jaren vijftig een radicale versie van de Dauphine. De samenwerking tussen Renault en Gordini bleek vruchtbaar en leidde tot de creatie van de legendarische R8, R12 en R17 Gordini. De R8 Gordini schitterde in de rally, bij hill-climbs en op circuits. In 1966 zette de immense populariteit van de R8 Renault aan om de Renault 8 Gordini Cup te organiseren, de voorloper van de huidige merkspecifieke cupraces. Lees verder Renault, meer dan 115 jaar sportieve passie (2)