Categorieën
Formula Renault 2.0 Renault Actueel Renault Sport

Meer Formula Renault Eurocup in 2018

In 2017 plukt de Formule Renault Eurocup als één van de eersten de vruchten van de herstructurering van de activiteiten en de samenwerkingen van alle onderdelen van Renault Sport binnen de Renault Groep. In plaats van te genieten van het succes van de raceklasse bevestigt Renault Sport Racing de totale betrokkenheid bij zijn coureursopleiding voor het seizoen 2018.

Categorieën
Renault Classic Renault Sport Renault Sport Series

Eerste info over Renault Sport Series België

Renault Sport viert dit jaar zijn veertigste verjaardag en meer dan 115 jaar sportieve passie. Voor die gelegenheid stelde Renault onlangs nog de conceptcar Clio R.S. 16 voor tijdens de G.P. Formule 1 van Monaco. De auto deelt zijn naam en kleuren met de Renault F1-R.S. 16 en zet daarmee de terugkeer van Renault in de Formule 1 nog eens extra in de verf.

Categorieën
Renault Actueel Renault Sport Renault Sport Series Renault Sport Trophy

World Series by Renault 2016 kalender

Renault heeft een tijdje geleden al bekend gemaakt dat World Series by Renault in zijn huidige vorm stopt. De FIA heeft de bezem door het aantal raceklassen als opstapklasse naar de Formule 1 gehaald en daarmee is de Formule Renault 3.5 overbodig geworden.

Categorieën
Renault Actueel Renault Sport Series Renault Sport Trophy

Groeten vanaf World Series by Renault op de Nürburgring

Een afvaardiging van de Club Renault Sportives was aanwezig bij World Series by Renault dat dit weekend op de Nürburgring plaatsvond. Zij maakten de volgende foto’s:

Categorieën
Renault Actueel Renault Sport Renault Sport Trophy

World Series by Renault achter de schermen (deel 1)

Onder de vele diensten die tijdens World Series by Renault aangeboden worden aan teams en rijders is de onderdelenshop op het paddock er één van. Thierry Le Ster, de man die het beheert, geeft een inkijkje in z’n werk.

Thierry Le Ster heeft niet altijd gewerkt in de autoindustrie. Hij werkte twintig jaar lang aan het Ariane raketprogramma. In 2001 ging hij werken bij de prototype onderdelen-afdeling van Renault. Daarna had hij de leiding over het onderhoud van de motortestbanken en vervolgens kwam hij bij Alpine in Dieppe, waar hij verantwoordelijk was voor de distributie van Renault Sport competitie onderdelen.

Sinds 2011 is de motorsport liefhebber onafgebroken aanwezig geweest op de World Series by Renault weekenden. Zijn ‘winkel’ is van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat open tijdens de raceweekenden. Deze winkel bestaat uit twee truck trailers met alle onderdelen die nodig zijn om de Formula Renault 3.5, Formule Renault 2.0 en Renault Sport R.S. 01 teams te kunnen voorzien in hun behoefte.

0db3688136e982627cac72fbf1289157

In deze “schatkamer” ligt meer dan 50 ton aan reserve onderdelen opgeslagen. Zoveel materiaal verpakken in zo’n relatief kleine ruimte is een staaltje van vernuft en planning. “Elk onderdeel wordt opgeslagen op een specifieke locatie”, legt Thierry uit. “Alles wordt georganiseerd op een zodanige wijze dat we de onderdelen gemakkelijk kunnen vinden en onze klanten zo snel mogelijk kunnen bedienen. Elke minuut telt als je teams hebt die een auto tussen de kwalificatie en een race moeten herstellen.”

De criteria voor de voorraad in de trucks varieert van circuit tot circuit. De door de jaren heen verworven kennis is van onschatbare waarde bij het bepalen van wat er zal nodig zijn. “Het doel voor ons is niets tekort komen en voor elk team om te krijgen wat ze nodig hebben, dat is heel belangrijk omdat ieder team een gelijke kans verdient”, zegt Thierry. “We nemen altijd meer remschijven en remblokken mee naar Motorland Aragon, dat is een circuit dat heel veel vraagt van de remmen. En in Monaco houden we altijd veel wishbones op voorraad, omdat ze gemakkelijk krombuigen als een auto de vangrails raakt.”

En met de komst van de Renault Sport Trophy zijn er nieuwe uitdagingen die te maken hebben met de grootte van de carrosseriedelen: “De motorkap is nogal groot, en met drie races per raceweekend moeten we er genoeg in voorraad hebben. We bewaren al die delen in één van de vrachtwagens, dat helpt ons opnieuw efficiënter werken.”