Tagarchief: Fernando Alonso

Renault in de Formule 1 van 1977 tot vandaag de dag (deel 2)

Het was het begin van een uiterst succesvolle periode. Eind 1991 was Williams-Renault al uitgegroeid tot het te kloppen duo. In 1992 won Mansell het seizoen op verpletterende wijze en bezorgde hij Renault al in augustus zijn eerste wereldtitel. Lees verder Renault in de Formule 1 van 1977 tot vandaag de dag (deel 2)

Renault op Rétromobile: meer dan 115 jaar sportieve passie (deel 4)

Renault_75295_be_fr

De Renault 21 Superproduction uit 1988:

Dit voor het Franse Superproduction-kampioenschap ontwikkelde racemodel, met onder meer Jean Ragnotti achter het stuur, haalt reeds vanaf zijn lancering de overwinningen binnen.

Start van het project: oktober 1987. Eerste race: 20 maart 1988, en meteen ook het eerste podium. 10 races op de agenda, 6 zeges, 3 voor Jean Ragnotti, 3 voor Jean-Louis Bousquet en, aan het eind van het kampioenschap, net achter Audi Quattro en Porsche. Een sterke prestatie!
Technisch is alles nieuw: motor van 430 pk waarvan het vermogen begrensd wordt met een pop-off valve zoals in de Formule 1. 2,35 m lange cardanas van koolstofvezel: technologie uit de Espace Quadra. Sessies in de windtunnel monden uit in bijzonder doeltreffende aerodynamische oplossingen. Een haarfijne afstelling maakt van de Renault 21 2-liter Turbo 4×4 de beste wagen van het seizoen 1988.

Renault_75297_be_fr

De Formule 1 R26, wereldkampioen in 2006:

Voor Renault is het belangrijk om de sterke prestaties van Fernando Alonso en zijn Renault F1 R25 uit 2005 nog eens over te doen, rekening houdend met het nieuwe reglement dat een V8-motor oplegt.

De beste Formule 1-teams staan klaar om aan het seizoen 2006 te beginnen. De “Renault F1”-renstal, geleid door Flavio Briatore, brengt twee wagens aan de start, een voor de Spaanse regerende wereldkampioen Fernando Alonso, en een voor de Italiaan Giancarlo Fisichella.
Renault start schitterend aan het seizoen: Alonso behaalt 6 overwinningen, hij eindigt 3 keer tweede en hij bemachtigt 5 poles. Fisichella zet 1 overwinning, 1 derde plaats en 1 poleposition op zijn naam.

Schumacher en Ferrari liggen op de loer en de strijd om de titel wordt een nek-aan-nekrace. Met nog 1 overwinning en 4 tweede plaatsen op zijn palmares bezorgt Alonso, die de volle steun krijgt van het hele team, zichzelf opnieuw de titel bij de rijders en bemachtigt Renault opnieuw de titel bij de constructeurs. Giancarlo Fisichella eindigt vierde in het Wereldkampioenschap voor rijders. Met de schitterende dubbel mag Renault zich terecht de “top of the World of F1” noemen.

De R26-eenzitter, met zelfdragend koetswerk in koolstofvezel en aluminium honingraatstructuur, aangedreven door de Renault V8 in 90°, bevestigt dus het succes van 2005.

Renault_75299_be_fr

De Formule E voor seizoen 2016:

Renault aan de top van de 100% elektrische autosport. Renault is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en stapt dus van bij de start van de Formule E in het 100% elektrische kampioenschap van de FIA. In nauwe samenwerking met de renstal Renault e.dams behaalt de constructeur de allereerste Teamstitel in de geschiedenis van de discipline.

De eenzitter van Renault e.dams maakt gebruik van het Spark-Renault SRT_ 01E-chassis en de volledig nieuwe Z.E.15-aandrijflijn, die ontwikkeld werd door Renault Sport in Viry-Châtillon en het resultaat is van de technische knowhow die door de jaren heen door de verschillende teams werd opgebouwd.

Retro: Formule 1 wintertest 2005 in Jerez

In december 2005 was ik namens F1Crew aanwezig bij de Formule 1 wintertest op het circuit van Jerez de la Frontera in Spanje. Het toenmalige Mild Seven Renault F1 Team was eveneens van de partij met de coureurs Franck Montagny, Heikki Kovalainen en de ‘kersverse’ wereldkampioen Formule 1 in 2005 Fernando Alonso. Lees verder Retro: Formule 1 wintertest 2005 in Jerez