Retro: Geniale Eenvoud, 50 jaar Renault 4 (deel 1)

In 2011 vierde de Renault 4 haar 50ste verjaardag. In binnen- en buitenland werden voor die gelegenheid evenementen georganiseerd om deze mijlpaal te vieren. Omdat dit niet mag ontbreken op de Renault Actueel website plaatsen we de serie van 5 artikelen in de komende dagen op onze website.

Levensloop Renault 4

1956: Pierre Dreyfus, voorzitter van de Régie Nationale des Usines Renault, lanceert heet project “Voiture blue jean”.

1959: De prototypes van de toekomstige Renault 4 overspoelen de wegen overal ter wereld, via Sardinië en Guinea tot in de VS en Zweden. De auto’s worden onderworpen aan de meest extreme rijomstandigheden.

1961: In juli vervangt de Renault 4 de ‘4 cv’ op de montagebanden van de fabrieken van Billancourt. De pers maakt in exclusiviteit kennis met de auto in de maand augustus en niet veel later plaatst het grote publiek de eerste bestellingen. De auto wordt verkocht voor 30.000 Belgische Frank (+/- 750 Euro).

1963: Sinpar stel een vierwielaangedreven versie voor, terwijl een speciale ‘Parisienne’ serie het levenslicht aanschouwt.

1966: In februari van dit jaar wordt de grens van één miljoen auto’s overschreden.

1967: De kleine Renault wordt bijzonder goed verkocht en wordt voor het eerst gemoderniseerd, meer bepaald door het aanbrengen van de grote grille in chroom.

1968: Commercialisering van de Renault 4 “Plein Air”, een volstrekt ludiek model dat al snel een verzamelstuk wordt.

1974: De eerste oliecrisis vindt plaats. Desondanks blijft de Renault 4 vlot verkopen dankzij zijn kleine zuinige motor en wordt hij zelfs nog gemoderniseerd door het aanbrengen van de zwarte plastic grille.

1977: De grens van 5 miljoen exemplaren, alle versies samen, wordt bereikt. Renault wordt de grootste autoconstructeur in Europa.

1978: De grote nieuwigheid van het jaar, namelijk de GTL-versie. Het paradepaardje van de Renault 4, dat is uitgerust met een nog krachtigere en nog zuinigere motor, is onmiddellijk herkenbaar aan zijn zijdelingse beschermingslatten.

1980: De gebroeders Marreau behalen aan boord van hun Renault 4 de 3de plaats in de rally Parijs-Dakar.

1981: Eerste verschijning van JP4, gefabriceerd door Car Système, en commercialisering van 5000 exemplaren van de Renault 4 ‘Jogging’

1983: Door het overnemen van het dashboard van de Renault 5, slaagt de Renault 4 erin zich een jonger imago aan te meten. Dit is de laatste modernisering die de auto zal kennen.

1985: Het jaar waarin de Renault 4 zijn 25ste verjaardag viert, wordt de grens van 7 miljoen voertuigen overschreden. Er wordt een speciale versie geassembleerd in een oplage van 2200 exemplaren, die de naam ‘Sixties’ meekrijgt.

1986: Hoewel in België de benamingen TL en GTL worden behouden, worden de Franse Renaults 4 omgedoopt tot Savane of Clan.

1988: De Renault 4 neemt met een beperkte serie ‘Salu’ afscheid van de Duitse markt, na 27 jaar van succes en meer dan 900.000 geïmporteerde exemplaren.

1992: De laatste 1.000 Renault 4’s, die verkocht worden voor het equivalent van 7.500 Euro, verlaten de fabriek in december en dragen de veelzeggende naam ‘Bye-Bye’. De productieteller wordt definitief stopgezet op 8.134.424 exemplaren.

Een gedachte over “Retro: Geniale Eenvoud, 50 jaar Renault 4 (deel 1)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *