Retro: Geniale eenvoud, 50 jaar Renault 4 (deel 5)

In 2011 vierde de Renault 4 haar 50ste verjaardag. In binnen- en buitenland werden voor die gelegenheid evenementen georganiseerd om deze mijlpaal te vieren. Omdat dit niet mag ontbreken op de Renault Actueel website plaatsen we de serie van 5 artikelen in de komende dagen op onze website.

Renault 4 in een paar cijfers:

De vervanger van de ‘4 cv’, die in 1956 werd gelanceerd onder de projectnaam 112, zal intern de bijnaam ‘350’ dragen, verwijzend naar de door het lastenboek vooropgestelde prijs, namelijk 350.000 oude Franse Francs, oftewel zo’n 600 Euro.

In augustus 1961 wordt de Renault 4 onder de felle zon van de Camarque voorgesteld aan de pers. De eerste exemplaren zullen in de herfst aan het grote publiek worden geleverd.

De Renault 4 zal in 28 landen worden geproduceerd of geassembleerd en in meer dan 100 landen, verspreid over de 5 continenten, worden gecommercialiseerd.

De kleinste telg van Renault zal gedurende meer dan 30 jaar opgenomen blijven in de catalogus van het merk en er zullen meer dan 8 miljoen exemplaren van worden geproduceerd.

Een berline is slechts 361 cm lang, 148 cm breed en 153 cm hoog en weegt amper 600 kilogram

De aangekondigde maximale snelheid voor de kleine motoren van de jaren ’60 bedraagt 100 km/u, en voor de ‘grotere’ 1100 cc, waarmee de GTL-versie is uitgerust bedraagt deze 125 km/u. Het vermogen evolueert van 26,5 pk naar 34 pk.

Europa voert nieuwe en strengere antivervuilingsnormen in. Hierdoor moet de productie van de Renault 4 worden stopgezet in 1992. Toch zal hij nog in kleine hoeveelheden worden gefabriceerd in Marokko en Slovenië tot in 1994.

De wagen, die van velen de bijnaam ‘4L’ meekreeg, blijft tot op vandaag de derde meest verkochte auto ter wereld. Hiermee komt hij na de Volkswagen Kever (22 miljoen exemplaren) en de Ford T (15 miljoen) maar ver voor zijn eeuwige rivaal, de Citroën 2 pk (5,1 miljoen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *