De Renault Sport Spider was het eerste voertuig dat de onder de vleugels van Renault Sport gepresenteerd werd. De auto werd gepresenteerd op de AutoSalon van Genève en veel mensen vroegen zich af of het echt een sportauto was. Het antwoord op die vraag was zeker een ja. Met deze ultrasportieve roadster betrad Renault Sport een compleet nieuwe markt.

De prachtig gevormde carrosserie met de luchtinlaten aan de zijkant, een titaangrijze rollbar achter de lederen kuipstoelen en een speciale luchtgeleider die de lucht over de hoofden van de inzittenden geleid, waarbij opgemerkt kan worden dat de latere types wel met een voorruit uitgerust werden.

De vleugeldeuren doen vermoeden dat het hier om een Italiaanse sportauto gaat, maar niets is minder waar. Op het oog lijkt het een uit plastic opgetrokken bolide, maar bijna alles aan de auto, inclusief het grootste deel van het chassis, bestaat uit aluminium.

Achter de kuipstoelen ligt het 2-liter viercilinder blok dat ook gebruikt werd voor de Clio Williams. De motor levert 147 pk en een koppel van 175Nm bij 4500 toeren. Bij de Spider zonder voorruit levert dat 6,2 pk per kilo. De Sport Spider heeft een topsnelheid van 213 km/u en een sprint van 0 – 100 km/u duurt 6,9 seconden.