Tijdens de presentatie van de Renault R.S.18 eerder vandaag konden de fans van het Renault Sport Formula One Team de eenzitter ontdekken die de kleuren van het team tijdens het nieuwe seizoen zal verdedigen. Dankzij speciaal voor de gelegenheid ontwikkelde tools kregen ze een fraai hologram te zien, waarna ze de lijnen en zwart-gele livery vanuit alle hoeken konden bestuderen.

De Renault R.S.18 is het derde chassis dat door het Renault Sport Formula One Team werd ontwikkeld sinds de terugkeer als officiëel fabrieksteam in de F1 in 2016. De R.S.18, die een doorontwikkelde versie van de wagen uit 2017 is, kreeg een doorontwikkelde ophanging en betere aerodynamica. Zichtbaarder zijn de “halo”, de nieuwe verplichte cockpitbeschermer, en een nieuwe motorkap om aan het technische reglement voor 2018 te voldoen.

De Renault R.E.18-krachtbron, een V6 met een inhoud van 1,6 liter met turbocompressor, zal de R.S.18 aandrijven. Tijdens een geslaagd testprogramma in Viry-Châtillon werden de prestaties van de motor gemaximaliseerd en de betrouwbaarheid verbeterd. Het reglement laat immers slechts drie verbrandingsmotoren (ICE), twee MGU-K’s en twee batterijen toe per seizoen.

De R.S.18 werd gezamenlijk ontwikkeld door de teams in Enstone (Verenigd Koninkrijk) en Viry-Châtillon (Frankrijk). Vorig jaar werden grote verbeteringen doorgevoerd in Enstone, meer bepaald aan de CFD-supercomputer, de windtunnel, de controlekamer van het raceteam, de testbanken voor versnellingsbakken, de machinewerkplaats en het studiebureau, dat uitgebreid werd. Deze investeringen hebben hun eerste vruchten afgeworpen: Renault Sport Formula One Team eindigde zesde in het constructeurskampioenschap, na een negende plaats in 2016.

“Renault Sport Formula One Team wil voortbouwen op het formidabele succes van Renault in zijn sporttak,” aldus Jérôme Stoll, President van Renault Sport Racing. “In 2017 bewezen we dat we op de goede weg zijn. We zijn een renstal in volle ontwikkeling. We hebben twee gretige en talentvolle piloten. We hebben Enstone nieuw leven ingeblazen en ons personeelsbestand groeide al met meer dan 35%. Tot dusver vertaalden onze inspanningen zich in succes op het circuit.

Vorig jaar gingen we van de negende naar de zesde plaats in het kampioenschap en we mogen ook niet vergeten dat we het jaar afsloten met de op drie na snelste auto op de grid. ”

“Dat ons programma in amper twee jaar tijd een succes werd, bewijst de ernst van het project sinds de oprichting van de renstal en het werk van Cyril en de voltallige teams van Renault Sport Racing. Ik hoop dat we in ons derde seizoen een stap dichter bij ons lange-termijn doel zullen komen: winnen en strijden om de wereldtitels.”

“Het vorige seizoen was in tal van opzichten een succes,” voegde Cyril Abiteboul, Algemeen Directeur van Renault Sport Racing, eraan toe. “Het was het tweede jaar van ons herstel, waarin we opnieuw een stap in de richting van onze doelen zetten. In 2016 hielden we ons vooral bezig met recruteren, investeren en nieuwe partners, talent en medewerkers vinden, terwijl we aan ons imago werkten. In de loop van 2017 boekten we vooruitgang op tal van gebieden. We gingen van de negende naar de zesde plaats in het kampioenschap en waren regelmatig het op drie na sterkste team. Hieruit blijkt onze dynamiek, onze vastberadenheid en onze inzet voor dit zeer ambitieuze project. Zo zetten we een grote stap in de richting van ons streefdoel: de beste renstallen uitdagen.”

“Dit jaar hebben we alle reden om positief te zijn. We hebben twee getalenteerde en ambitieuze coureurs. Vorig jaar gaf Nico ons precies wat we nodig hadden: zijn ervaring, zijn kennis en zijn kwaliteiten als leider op het circuit en daarbuiten. Carlos kwam er aan het einde van het seizoen bij. Hij zorgde voor een frisse wind en won ook enkele kostbare punten. Anders waren we niet op die plaats geëindigd.”

“Ons hoofddoel is verder te evolueren op het vlak van resultaten. We willen laten zien dat we op elk vlak kunnen evolueren: krachtbron, chassis, bedrijfsstructuur en coureurs. Alles moet verbeteren en we moeten verder groeien. Dit willen we op verschillende manieren laten zien: ten opzichte van onze rechtstreekse concurrenten, het verschil met de leiders, zonder onze fans te vergeten en het respect dat ons team zal afdwingen met zijn gedrag op het circuit en daarbuiten.”

Nico Hülkenberg en Carlos Sainz zullen de Renault R.S.18 besturen. De twee coureurs staan te popelen om hem te ontdekken tijdens de eerste tests in Barcelona van 26 februari tot 1 maart.

Seizoen 2018 begint op 25 maart in Melbourne (Australië). Vóór die datum zullen de verschillende teams twee testsessies van vier dagen houden op het circuit van Barcelona-Catalunya (Spanje).

%d bloggers liken dit: