Categorieën
Renault Actueel Renault ZE

Renault-Nissan verkoopt 350.000 elektrische auto’s

De Alliantie Renault-Nissan, de wereldmarktleider inzake emissievrije elektrische mobiliteit, verkocht onlangs zijn 350.000e elektrische auto sinds de Nissan LEAF in december 2010 werd gelanceerd.

De Alliantie bereikte deze historische mijlpaal in de maand augustus en vestigde tegelijk een industrieel record door op een jaar tijd 100.000 elektrische auto’s te verkopen. Daarmee vertegenwoordigt de Alliantie vandaag de dag de helft van alle wereldwijd verkochte elektrische voertuigen. De Nissan LEAF blijft de meest verkochte elektrische auto aller tijden met een wereldwijde verkoop van meer dan 230.000 exemplaren. Renault blijft van zijn kant het meest performante merk in Europa.

“Deze historische mijlpaal bevestigt dat onze klanten helemaal overtuigd zijn van de voordelen van onze elektrische auto’s,” verklaarde Carlos Ghosn, Algemeen Directeur van de Alliantie Renault-Nissan. “Dankzij een compleet gamma betaalbare elektrische voertuigen dat Renault-Nissan tot de onbetwiste marktleider van deze technologie maakt, heeft onze betrokkenheid bijgedragen tot de opkomst van een emissievrije wereld” voegde hij nog toe.

Historische momenten voor Nissan en Renault

De Alliantie Renault-Nissan is de enige autogroep ter wereld met een uitgebreid gamma van 100% elektrische personenwagens en bedrijfsvoertuigen. Naast de LEAF commercialiseert Nissan sinds 2014 ook het lichte bedrijfsvoertuig e-NV200, met name in Europa en Japan. Behalve de ZOE verkoopt Renault ook de Renault Kangoo Z.E., de Fluence/SM3 Z.E. en de Twizy, een elektrische tweezitter voor de stad.

Tot vandaag verkocht Nissan al meer dan 250.000 elektrische voertuigen in 48 landen. De Nissan LEAF legde al meer dan 2,7 miljard kilometer af. Geschat wordt dat hij op die manier al 455.249.190 ton CO2 in de atmosfeer heeft vermeden. 90 procent van de LEAF-verkoop wordt gerealiseerd in de Verenigde Staten, Japan en Europa. De Verenigde Staten eisen de eerste plaats op met ongeveer 97.000 verkochte exemplaren, gevolgd door Japan (ongeveer 68.000) en Europa (ongeveer 61.000).

Renault behaalde het record van 100.000 elektrische voertuigen sinds het eerste model, Kangoo Z.E., in oktober 2011 werd gelanceerd. Dat record werd gevierd tijdens een plechtigheid in Noorwegen op het ogenblik dat een klant zijn nieuwe Renault ZOE in ontvangst nam. De ZOE is de meest verkochte elektrische wagen van Europa en zag zijn verkoop in het eerste semester van 2016 met 32 procent stijgen. Daarmee eist Renault de eerste plaats op in Europa: een kwart van alle elektrische auto’s op de Europese wegen werd gebouwd door Renault.

Een groter rijbereik en technologische innovaties

De Alliantie verbetert voortdurend het rijbereik en de prestaties van zijn elektrische wagens door de grenzen van de emissievrije technologie af te tasten, om zo nog beter te kunnen voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de klanten.

Zo lanceerde Nissan eind 2015 de nieuwe LEAF met een rijbereik van 250 kilometer in de Verenigde Staten en Japan. Europa was begin dit jaar aan de beurt.

Renault breidde het rijbereik van zijn ZOE vorig jaar uit met 30 kilometer terwijl de laadtijd met 10 procent werd ingekort. De Renault-ingenieurs slaagden erin de efficiëntie van de motor te verhogen door de elektronische sturing te optimaliseren.

De Alliantie blijft bovendien innoveren door zijn expertise op het gebied van elektrische auto’s te combineren met het onderzoek naar en de ontwikkeling van andere toptechnologieën. In januari kondigde de Alliantie aan tegen 2020 ruim tien modellen te zullen lanceren die autonoom kunnen rijden. Deze technologie zal tegen een betaalbare prijs worden aangeboden op de volume modellen. Daarmee bevestigt de Alliantie zijn streven naar de dubbele doelstelling ‘zero-emission, zero-fatalities’.