De eerste generatie Renault Mégane R.S. was gebaseerd op de Mégane II en werd onthuld op de autoshow van Frankfurt (IAA) in 2003. Hij arriveerde in 2004 in de showrooms en maakte direct indruk met zijn 225 pk sterke motor en onafhankelijke voorwielophanging.

De Trophy-versie met een nog sportiever chassis werd in 2005 aan het aanbod toegevoegd. Twee jaar later kwam de uitvoering F1 Team R26 met limited slip differentieel – een eerbetoon aan de wereldtitels van Renault in de Formule 1. De Mégane R.S. sloot zijn carrière in stijl af met de gelimiteerde uitvoering R26.R die maar liefst 123 kg lichter was. Deze versie verbrak het ronderecord voor productieauto’s op de Nürburgring Nordschleife met een tijd van 8:17 minuten.

De derde generatie Mégane nam het stokje over in 2009. De R.S.-uitvoering kreeg een 250 pk sterke krachtbron en een onderscheidende, extra gespierde uitstraling met F1-achtige voorvleugel. Tot 2016 werd de Mégane III R.S. continu verbeterd met de lancering van verschillende gelimiteerde uitvoeringen. Met de 265 pk sterke Trophy-versie wist Renault in 2011 opnieuw het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife te verbeteren met een tijd van 8:07.97 minuten. Na de 275 Trophy kwam de Trophy-R (2014), waarmee Laurent Hurgon met een rondetijd van 7:54.36 voor het eerst onder de acht minuten dook op de Nordschleife.

Van de eerste twee generaties Mégane R.S. zijn meer dan 53.000 exemplaren verkocht in Europa, Japan, Australië, Zuid-Afrika en andere landen. Het nieuwste model was voor het eerst te zien tijdens de Monaco Grand Prix in 2017 en gaat verder waar de vorige Mégane R.S. eindigde.

%d bloggers liken dit: