De robuust ontworpen Colorale was van veel dienst aan ambachtslieden, handelaren en boeren in de jaren 50, zijn talrijke versies aan te passen aan elke situatie. Na de Tweede Wereldoorlog ontbrak het bij Renault nog aan een middelgrote bedrijfsauto om de kloof tussen de Juvaquatre en de 1.000 en 1.500 kg busjes op te vullen. Het antwoord kwam in 1950 met de Renault Colorale, wiens naam een samentrekking is van Colonial en Rural. Met enigszins afgeronde lijnen was deze robuuste en praktische auto met een 85 motor verkrijgbaar in verschillende versies: Prairie, Savane, taxi, bestelwagen, pick-up, overdekt platform, chassis cabine en zelfs een vierwielaangedreven versie, op dat moment vrij zeldzaam.

De Prairie was de eerste Colorale die aan de pers werd getoond in het Parc de Bagatelle in mei 1950. De auto was ontworpen voor zowel het vervoeren van lading als familie, en werd gekenmerkt door een zekere rustieke uitstraling, maar de versnellingspook op het stuurwiel, de vier te openen ramen en de brede deuren boden een comfort dat vaak ontbreekt in de meest populaire kleine auto’s. De Prairie had ook een uitneembare achterbank voor een zevende passagier. Het bruikbare volume maakte nog meer indruk wanneer deze zevende zitting en de achterbank werden verwijderd. Het werd meteen het speerpunt van de auto en Renault produceerde zelfs een luxe Prairie.

%d bloggers liken dit: