Renault bereidt de infrastructuur voor de auto van morgen voor met SCOOP

SCOOP (afkorting van Système Coopératif) is een pilotproject dat de toekomstige connectiviteit tussen voertuigen onderling (V2V) en tussen voertuigen en infrastructuren (V2X) in reële verkeersomstandigheden test. Dat project werd uitgewerkt in samenwerking met verschillende Franse partijen zoals het ministerie voor ecologische en solidaire transitie, de lokale overheden, de infrastructuurbeheerders, de universiteiten en de centra voor wetenschappelijke onderzoeken en studies. De Renault-groep werkt mee aan het SCOOP-project om nieuwe technologieën te testen op de Renault Mégane. Dit project stelt ook fleetklanten in staat om een bijdrage te leveren aan het experiment rond de geconnecteerde voertuigen van de toekomst.

“Het hoofddoel bestaat erin om onze fleetklanten voertuigen te bieden die de veiligheid op onze wegen verhogen en het verkeer vlotter laten verlopen: de voertuigen communiceren met elkaar en waarschuwen elkaar in real time voor gevaren, vertragingen en ongevallen. Infrastructuurbeheerders zoals SANEF, een wegbeheerder in Frankrijk, geven ook informatie over verkeersomstandigheden, wegenwerken, toegelaten snelheden, ongevallen en gevaarlijke voorwerpen op de weg door aan voertuigen met het systeem,” verduidelijkt Christine Tissot, projectleider van SCOOP binnen de Renault-groep.

De vloot Méganes met het SCOOP-protocol aan boord gebruikt technologieën die de autonome en geconnecteerde voertuigen van morgen voorbereiden: sensoren en rekeneenheden verzamelen en analyseren tal van gegevens zoals de snelheid van de wagen, de stuurhoek, potentiële gripproblemen door weersomstandigheden, inschakeling van de ruitenwissers, ontplooiing van de airbags, enz. Als er een probleem wordt gedetecteerd, activeert de wagen automatisch een waarschuwing vanaf de geïntegreerde eenheid naar andere voertuigen met het SCOOP-systeem en naar vaste eenheden langs de weg. Die eenheden informeren op hun beurt de hulpdiensten bij grote incidenten. In het kader van deze test zullen deze vaste eenheden worden geplaatst over 2.000 kilometer aan wegen in Ile-de-France, langs de A4, in het departement Isère en op verbindingswegen in Bordeaux en Bretagne.

Het Europese SCOOP-project, dat in 2014 werd opgestart, gaat nu een actieve rijfase in, mede dankzij de duizend Renaults Mégane, die zullen worden gebouwd in de fabriek van Palencia (Spanje).

“De Renault-groep onderhandelt momenteel met verscheidene Franse ondernemingen om Méganes met het SCOOP-systeem op te nemen in hun wagenpark. Deze ondernemingen hebben begrepen dat deze actie van maatschappelijke verantwoordelijkheid bijdraagt tot de verkeersveiligheid van hun werknemers. Via het SCOOP-project werken ze ook mee aan de voorbereiding van ecosystemen voor de autonome en geconnecteerde voertuigen van de toekomst,” onderstreept Nadine Leclair, SVP, Directeur Expertise.

De geïntegreerde eenheid, die waarschuwingen uitzendt, gebruikt een uiterst performant communicatieprotocol met radiogolven van het type wifi. Dit protocol doet een beroep op de nieuwste generatie van ITS (2) G5 met een gerichte frequentie van 5,9 GHz. Het is aangepast aan bewegende voorwerpen en biedt een bereik tot 1.000 meter. Het protocol controleert systematisch de authenticiteit van deze berichten en reageert snel en in real time om ongevallen te vermijden. Het garandeert ook een anoniem gebruik van de behandelde gegevens, conform de regels betreffende de bescherming van de privésfeer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *