Hoe ontwikkelt Renault de auto van de toekomst?

Renault werkt dagelijks aan autonome, elektrische en connected voertuigen. Het ontwerpen van de toekomst brengt een lang en gecompliceerd ontwikkelproces. Engineers zijn bezig met een continuproces van leren, testen en het ontwikkelen van prototypes. Dat verhaal start meestal met een ‘mule’.

Als je ‘mule’ naar het Nederlands vertaalt kom je al snel uit bij ‘ezel’, maar behalve een dier heeft deze benaming in de automobielindustrie een hele andere betekenis. Mule wordt daar namelijk gebruikt om de eerste prototypes die gebruikt worden om design, technologie, techniek, carrosserie enz. van een toekomstig model of concept car te testen. In dit geval gaat het niet over één mule, maar over drie.

‘Mule 0’: de zelfrijdende ‘Ghost Rider’
Onder de naam ‘Ghost Rider’ is het ‘Mule 0’ prototype gebaseerd op de Renault Espace en is Renault’s uitgangspunt voor de ontwikkeling van autonoom rijden. Dit prototype biedt, ondanks de aanwezige electronica die de hele bagageruimte in beslag neemt, plaats aan vijf personen en maakt het testen en ontwikkelen van technologie die nodig is om de auto zelfstandig te laten rijden. Deze Espace is reeds de weg op gegaan voor tests onder normale omstandigheden en de reactie van de auto wordt ook getest in digitale simulaties.

‘Mule 1’: de elektrische ‘Road Runner’
Road Runner is het ‘Mule 1’ prototype voor een 100% elektrische auto. Dit is een twee persoons auto omdat de achterbank is opgeofferd voor de test apparatuur. Deze Renault Talisman is uitgerust met een platte accu in de bodem van de auto, en een nieuwe electromotor die de achterwielen aandrijft. Dit rijdende laboratorium is geheel gebouwd voor testdoeleinden en om de auto te kunnen fine-tunen voor het toekomstige productiemodel. Denk hierbij aan comfort, stabiliteit, remmen, sturen of het geluid van de aandrijflijn.

Ghost Rider + Road Runner = MadMax
Mule 2 lijkt op Mule 1, maar behalve de elektrische aandrijving, heeft Mule 2 ook nog het complete autonome pakket aan boord. Het is een mix van Ghost Rider en Road Runner, maar dan met een aantal verbeteringen. Deze Renault Talisman is uitgerust met geavanceerde sensoren en camera’s en is bedoeld voor het testen van een elektrische auto in een zelfrijdende situatie. Hij ziet er een beetje raar uit omdat de sensoren nog overal uitsteken, maar deze bevinden zich al wel op de positie waar ze in de toekomst ook komen te zitten. Daarom de naam ‘Mad Max’. Behalve de sensoren is dit prototype een rijdend laboratorium om alle interacties te testen van de ingebouwde systemen, en binnenkort gaat het team ermee op de openbare weg testen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *