Eerste Renault Trucks C 8×4 betonmixer in Nederland

Betonmortelproducent Mebin heeft de primeur met de eerste 4-assige betonmixers van Renault Trucks in Nederland. Het betreft twee Renault Trucks C 430 8×4-trucks. Voor Mebin en haar internationale moederconcern Heidelberg Cement Group zijn betrouwbaarheid en brandstofverbruik de voornaamste criteria bij de keuze voor nieuw transportmaterieel.Met ruim dertig betoncentrales verdeeld over Nederland is Mebin marktleider in verkoop, productie en transport van betonmortel. De nieuwe trucks zijn de eerste Renaults in een wagenpark van ongeveer tweehonderd betonmixers.

“Het past in ons beleid om open te staan voor innovatie en verbetering”, aldus Fleet Manager Maarten van der Ent. “Helemaal nieuw is het voor ons overigens niet, we hebben goede ervaringen met het Volvo Group Trucks-dealernetwerk waaronder ook Renault Trucks valt. Bovendien heeft Heidelberg Cement Group in Frankrijk en België al Renault-trucks op de weg.”

Robuust uitgevoerd
De Renault-trucks zijn voorzien van twee 9-tons voorassen en een 26-tons tandemstel. Daarmee wordt het wettelijke GVW van 37 ton optimaal uitgenut. Het versterkte chassis biedt in combinatie met de gekozen asconfiguratie bovendien een solide basis voor de 9,5-kuubs Schwing-Stetter mixer. Ook de aandrijflijn is afgestemd op zijn zware taak. De standaard off road-module past de schakelstrategie van de Optidriver-versnellingsbak aan op ruw terrein. Hiermee kan de chauffeur soepel vanuit stilstand versnellen. De Renault-trucks zijn extra robuust uitgevoerd met onder meer een plaatstalen bescherming van de carterpan, bumpers met stalen hoeken en beschermroosters voor de koplampen.

Gunstig brandstofverbruik
Na drie maanden kan Van der Ent een voorlopige balans opmaken van het functioneren van de Renault Trucks C betonmixers. “De vaste chauffeurs zijn vol lof over de ruime, luchtgeveerde cabine, het weggedrag – met name op onverhard terrein – en de versnellingsbak. Ook het verbruik ziet er gunstig uit.”

Van der Ent houdt inzicht in verbruik en rijstijl met Optifleet Check: het transport management systeem van Renault Trucks. Voor een extra gunstig brandstofverbruik heeft Mebin de trucks laten uitrusten met het Fuel ECO+ Pack, een pakket met brandstofbesparende opties zoals ontkoppelbare luchtcompressor en Optivision. Deze predictive Cruise Control met gps ‘kijkt’ twee kilometer vooruit en reguleert, op basis van topografische data, de schakelstrategie en acceleratie van de trucks.

“Mebin gaat voor kwaliteit. Betrouwbaarheid weegt daarbij zwaar. We hebben bij Renault Trucks Nederland een onderhoudscontract afgesloten voor tien jaar. Mochten de voertuigen in de toekomst een standplaats krijgen bij een Mebin betoncentrale buiten de Randstad, dan kunnen we dankzij het landelijke Renault Trucks-dealernetwerk het onderhoud gemakkelijk meeverhuizen”, aldus Van der Ent.