Als de zoon van een Renaultdealer in Dieppe was Jean Rédelé in de gelegenheid om zijn enthousiasme voor autosport te uiten. Achter het stuur van verschillende standaard en 1063 versies van de populaire Renault 4CV reed hij van krachtmeting naar krachtmeting. Hij was zo succesvol dat hij in de Mille Miglia van 1952 de eerste plaats in zijn categorie behaalde (samen met Louis Pons), en een tweede plaats algemeen in de Rally van Frankrijk van 1954.

De Grote droom van Jean Rédelé was echter het ontwikkelen van een kleine Franse sportauto met het gebruik van standaard onderdelen. De Renault 4CV was een prima auto, maar hij was te zwaar en de aerodynamica liet ook te wensen over. Na een zoektocht kwam Rédelé in contact met de gebroeders Chappe, carrosseriebouwers uit Saint-Maur die ervaring hadden met het gebruik van polyester als plaatwerk.

Uiteindelijk zag in 1955 een 4CV platform met daarop een in het oog springende polyester carrosserie het levenslicht en werd Alpine A106 genoemd. Alpine, naar de overwinning van Jean Rédelé in de Alpine Cup van 1954. A106 verwees naar het type aandrijflijn dat gebruikt werd voor de Alpine (1060, 1062 en 1063 waren de referentienummers waaronder de Renault 4CV werd geregistreerd bij de Franse homologatie autoriteiten).

De Alpine A106 bleek een uitstekende basis voor verdere ontwikkeling en door de jaren heen werden uitvoeringen verkrijgbaar met onder andere een 5-versnellingsbak en de Mille Miles uitvoering kreeg o.a. dubbele schokdempers, later op dezelfde manier toegepast in de Renault 8 Gordini. In 1956 bereikten Jean Claude Galtier en Maurice Michy het podium en een overwinning in hun klasse tijdens de Mille Miglia.

%d bloggers liken dit: