De fabriek van de toekomst bij Renault

Het productieapparaat van Renault richt de blik op de toekomst en past zich aan om in te spelen op de nieuwe uitdagingen in de autosector. Van de medewerkers tot de klant staat de mens centraal in de fabriek van de toekomst van Renault. De 4.0-revolutie is de drijvende kracht achter geconnecteerd, wendbaar en concurrentieel produceren.

Door onder meer de opmars van elektrische voertuigen, de zelfrijdende en geconnecteerde auto, en sterke personalisering is de autosector in volle omwenteling. Om in te spelen op die revolutie, moet de autosector zich aanpassen om de betrouwbaarheid en volledige traceerbaarheid te garanderen van alles wat geproduceerd wordt.

Renault heeft ervoor gekozen zijn productieapparaat te digitaliseren om de medewerkers te ondersteunen bij het produceren van geconnecteerde en gepersonaliseerde voertuigen, en de klant een grotere rol te geven in de fabriek. Renault wil daarmee twee doelstellingen bereiken: de kwaliteit van zijn voertuigen en de concurrentiekracht van zijn productieapparaat garanderen.

DE KLANT STAAT CENTRAAL IN DE FABRIEK VAN DE TOEKOMST VAN RENAULT

Vandaag wil de klant een auto die geconnecteerd en zeer persoonlijk is. Het productieapparaat past zich daarom aan om 100% gepersonaliseerde wagens te kunnen produceren. Elke wagen is uniek.

Traceerbaarheid van elk onderdeel

Door traceerbaarheid kan elke bestelling exact gevolgd worden. Zodra de klant een wagen bestelt, worden de grondstoffen klaargemaakt, de leveranciers op de hoogte gebracht, en de logistieke stromen vastgelegd. Door die volledige synchronisatie van alle productiestappen kan gegarandeerd worden dat deadlines worden gehaald, van de leveranciers tot de eindklant.

Met QR-codes en RFID-chips op de onderdelen, die gekoppeld zijn aan een databank, beheerst men tijdens het volledige proces de kwaliteit van elk onderdeel.

Een voorbeeld:

De fabriek van Valladolid in Spanje heeft een geolocatiesysteem ontwikkeld voor haar voertuigen. De voertuigen worden uitgerust met “actieve chips” waarmee in real time bepaald kan worden welke wagens klaar zijn voor levering. De klant wordt zo op de hoogte gehouden van de komst van zijn auto.

Een volledig beheerst proces

Dankzij de “First Time Right”-aanpak maken de medewerkers elk voertuig alsof het hun eigen voertuig is.

Ze weten dat elke handeling een impact heeft op de kwaliteit van het voertuig dat uiteindelijk geleverd zal worden, en zijn zich bewust van de veeleisendheid van de klant. Om hen te helpen, geven de ploegbazen ondersteuning op het terrein en maken ze gebruik van demoruimtes in de werkplaats. Die kwaliteitsaanpak sensibiliseert de medewerkers, die zo rechtstreeks zorgen voor de tevredenheid van klanten.

Tot slot geeft lean manufacturing de hoogste prioriteit aan het creëren van toegevoegde waarde voor de klant. Alles wat de productie onnodig vertraagt, wordt geëlimineerd. De logistieke stromen worden geautomatiseerd om de toelevering van onderdelen vlotter te laten verlopen en de veiligheid van operatoren te vergroten.

Full kitting wordt ruim geïmplementeerd waardoor alle voorraden langs de productielijn verdwijnen. Operatoren hoeven zich niet meer te verplaatsen: alle onderdelen die nodig zijn voor de assemblage, worden vooraf klaargemaakt en volgen het voertuig op de assemblagelijn.

Met 36 productievestigingen en 12 logistieke centra over de hele wereld passen de teams van Manufacturing van Renault en Nissan een productienorm toe die “Alliance Production Way” (APW) heet. Al sinds 2014 verenigt die norm in zich de beste praktijken van de twee constructeurs, stimuleert hij synergieën, en bevordert hij de implementatie van innovaties en de onderlinge verdeling van investeringen gelinkt aan de modernisering van de fabrieken.

De APW maakt het voor de twee partners mogelijk naast de eigen voertuigen ook voertuigen van het andere merk te produceren. Een voorbeeld van die “cross manufacturing” is de Nissan Micra, die tegelijkertijd met de Renault Clio en de Renault ZOE in Flins (Frankrijk) wordt geproduceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *