Club Renault Sportives

LogoCRSKlassiek én splinternieuw
De Club Renault Sportives is de autoclub in de Benelux voor eigenaars en liefhebbers van de sportiefste Renaults. De club onderscheidt zich door het grote aantal modellen waarin de leden rijden. Van de klassieke Renault 5 Alpine tot de nieuwste modellen van Renault Sport. Die grote diversiteit maakt de club extra interessant. Ondanks hun verscheidenheid hebben de Renaults van de leden één ding gemeen: het is altijd het snelste model uit een bepaalde klasse of ontwikkeld onder regie van Renault Sport. Het grote aantal modellen zorgt voor een levendige club. Tijdens de meetings is er altijd een keur aan verschillende clubauto’s. Het maakt niet uit of een klassieker jouw favoriet is of een van de nieuwste modellen. Er is veel te zien en de verschillen tussen de clubauto’s geven voldoende aanleiding voor een goed gesprek. Hoe de club is uitgegroeid tot het grootste rijdend overzicht van de sportiefste Renaults en wat daar bij komt kijken, kun je lezen in de volgende hoofdstukken.

Start
In 1972 introduceert Renault de 5. De eerste kleine hatchback met plaats voor 4 personen en een ruime kofferbak. De snellere versies verschijnen vanaf 1974 maar voor het echte werk moesten de liefhebbers wachten tot maart 1976. Renault introduceert dan de 5 Alpine, de toevoeging Alpine verwijst naar de fabrieken in Dieppe waar deze 5 geassembleerd werd.

Een groepje enthousiaste eigenaren van een Renault 5 Alpine plaatst een advertentie in het blad Autovisie (met steun van Renault Nederland!) en roept eigenaren van dit type auto op om op 12 oktober 1981 naar Twello te komen. De opkomst was met twintig auto’s geslaagd en zo ontstond de “Eerste Nederlandse Renault 5 Alpine Club”. In februari 1983 werd de naam van de club gewijzigd in “R5 Alpine Club”.

Evolutie
In 1984 komt Renault met de opvolger de Super Cinq. Een jaar later komt de snelste variant op de markt: de 5 GT Turbo. Een aantal clubleden schaft deze auto aan en er wordt door de leden besloten dat ook deze Renault de status clubauto moet krijgen. Het maakt de derde naamswijziging noodzakelijk. Vanaf 1985 heten we de R5 Alpine & GT Turbo Club. De Renault 5 GT turbo is populair en het ledenaantal groeit sterk in die jaren.

Op herhaling
Het zit niet mee met de clubnaam. In 1990 komt Renault met de opvolger van de 5. Het nieuw model krijgt geen cijfer maar een naam: Clio. De opvolger komt in 1991: de Clio 1.8 16v. De leden waren het er snel over eens dat deze Clio ook de status van clubauto verdiende. Een nieuwe clubnaam leverde meer problemen op. Nu is en was Renault op veel fronten actief in de racerij. In de Alpine fabrieken in Dieppe is altijd een speciale afdeling geweest die de circuitracers en de snelste Renaults voor de straat ontwikkelt. Die divisie werkt onder de naam Renault Sport. In 1993 besluit de club verder te gaan onder de naam Club Renault Sportives. Een gouden greep.

In 1996 verschijnt de snelle straatversie onder de naam Renault Sport: de Renaultsport Spider. Er gebeurde meer in 1996. Met de komst van de Clio phase III besloot Renault te stoppen met het bouwen van de snelste Clio. De Clio werd door Renault vervangen door de Mégane Coupé 2.0 16v. Deze had dezelfde motor als de legendarische Clio Williams. Het leidde tot een heftige discussie tussen de leden. Uiteindelijk was er een meerderheid die vóór de toelating van de Mégane als clubauto stemde. Ook de snelste voorgangers van de Mégane waren vanaf dat moment clubauto.
Vanaf 1999 is het een stuk simpeler voor de club geworden. Renault brengt zijn snelste modellen onder de naam Renault Sport (RS) op de markt. Ook de GT modellen – niet te verwarren met GT Line zijn ontwikkeld door Renault Sport.

Handen uit de mouwen
Voor de continuïteit is het belangrijk dat er leden zijn die zich actief inzetten voor de club. Niet alleen maar om activiteiten te bezoeken. Ook de organisatie en alle administratieve handelingen worden door vrijwilligers uit de club uitgevoerd. Met een top van ruim 600 leden in 1995 is dat een omvangrijke klus. Er is langzamerhand heel veel tijd mee gemoeid en voor het bestuur en commissieleden wordt het meer dan alleen maar een hobby.

Gelukkig kunnen we terugkijken op een verleden met kundige leden die zich vol overgave inzetten voor de club. Zonder iemand tekort te doen springt één naam eruit: Wim van Teeffelen. In december 1982 werd hij tot zijn eigen verrassing gebombardeerd tot voorzitter. Wim heeft zich vol overgave op deze functie gestort en in de jaren dat hij voorzitter was, heeft hij de club een solide basis gegeven en uitgebouwd tot de club zoals die nu is. In 1996 legde Wim de voorzittershamer neer. Wim werd het eerste erelid van de club.

Alle activiteiten van de club worden gestuurd vanuit het bestuur. Het bestuur wordt ondersteund door de commissieleden. De club kent drie commissies: een sport-, een activiteiten- en een technische commissie. Daarnaast is er een redactie voor het clubblad, een webmaster en een pr functionaris.

Het huidige bestuur en de ondersteunende leden zijn te vinden onder het kopje “contact”. Daar kun je ook de emailadressen vinden. Heb je vragen of opmerkingen, mail het naar een van deze mensen.

Sportief op weg
De sportiefste Renaults zijn echte rijders auto’s. Een groot gedeelte van de activiteiten die de club onderneemt, zijn gericht op het rijden in deze bolides. Een jaarlijks terugkerend evenement is de “hogere rijvaardigheidsdag”. Onder begeleiding van ervaren instructeurs kunnen leden rijden op het circuit. De nadruk ligt op voertuigbeheersing en de deelnemers wordt geleerd hoe ze het maximale uit hun snelle Renault kunnen halen.

De overige activiteiten veranderen in de loop der jaren. De club houdt rekening met de wensen van de leden en past daar de activiteiten op aan. Een overzicht van de jaarlijkse activiteiten vind je onder het kopje “kalender”.

Onze leden zijn natuurlijk niet constant aan het rijden tijdens de meetings. We hebben een grote groep trouwe leden. De onderlinge contacten zijn prima en het levert kennissen door heel het land op.

Een van de doelstellingen van de Club is om alle sportieve Renaults op de weg te houden. Ter ondersteuning van de leden zijn er 2 “technische commissies (noord en zuid)”. Het forum kent registers voor elk model waar de leden hun ervaringen kunnen delen.

Meegaan met de tijd
In het begin werden activiteiten aangekondigd met nieuwsbrieven. Ook de telefoon werd regelmatig gebruikt om leden voor een meeting uit te nodigen.

In 1985 maakte de club een grote stap vooruit. Vanaf dat jaar ontvangen alle leden regelmatig het clubblad. De term clubblad is een understatement. Het “Alpine Magazine” wordt vanaf het eerste nummer samengesteld door kundige redacteuren, professionele vormgevers en bestaat nog steeds uit echt drukwerk. Het wordt ook door buitenstaanders gezien als een van de beste clubbladen. Het is een magazine met een grote variatie aan onderwerpen en vanaf 2009 altijd in full colour. Meer informatie vind je onder het kopje “Alpine Magazine”.

De “papieren nieuwsbrief” heeft plaatsgemaakt voor een digitale versie die maandelijks aan de leden verstuurd wordt. De nieuwsbrief vormde de eerste stap op weg naar digitale informatie. Onze internetsite is het platform waarvan de leden elk moment van de dag hun informatie kunnen halen en op het Forum kunnen de leden van de CRS dagelijks hun ervaringen met sportieve Renaults delen met alle andere leden.

Voor bezitters en liefhebbers van de sportiefste Renaults biedt het lidmaatschap van Club Renault Sportives een waardevolle aanvulling op hun hobby.

Een gedachte over “Club Renault Sportives”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je leest het op Renault Actueel