Categorieën
Renault Actueel

Alpine A108

Wanneer Jean Rédélé zijn merk voor kleine sportwagens lanceert, is hij er zich meteen van bewust dat zijn onderneming enkel levensvatbaar is als het verschillende modellen aanbiedt. Hij heeft al een sportieve auto in de catalogus. Hij moet nu het gamma uitbreiden met een cabriolet en, waarom ook niet, een coupé.

Hij neemt opnieuw contact op met Giovanni Michelotti, aan wie hij het design van zijn “Rédélé Spéciale” had toevertrouwd, en vraagt hem een cabriolet te tekenen die sierlijk en verfijnd is, twee kwaliteiten die volledig in de lijn liggen van de Italiaanse designer. Begin 1957 is het prototype klaar in Turijn bij koetswerkbouwer Allemano, die de opdracht had gekregen om het koetswerk te bouwen. Jean Rédélé valt er onmiddellijk voor en beslist hem in Dieppe te gaan produceren. De wagen, die geen sportieve roeping heeft, krijgt de motor van de basisversie van de Renault 4CV, en ook een onderstel van dezelfde auto. Later, in 1958, krijgt de A108 cabriolet de mechaniek van de Dauphine. In 1959 volgen het befaamde balkchassis en een hardtop die op het koetswerk wordt “gelast” waardoor de cabriolet een “Coupé Sport” wordt.

Onder constante evolutie worden de rechte koplampen stilaan schuin in de koets geplaatst en worden ze beschermd met een afdekking van plexiglas.