Renault in de Formule 1 van 1977 tot vandaag de dag (deel 3)

Ondanks de aanzienlijke technologische ommezwaai die de overgang van de V10- naar de V8-motoren met zich meebracht, surfte Renault in 2006 voort op zijn elan. Met acht zeges leverde Renault een verbeten titelstrijd tegen Ferrari maar ook toen resulteerde de innovatieve kracht van het Franse merk in een nieuwe dubbelzege.

Renault, dat brak met de gewoonte om verscheidene teams van motoren te voorzien, ondertekende een motorcontract met Red Bull Racing in 2007. De blauwe eenzitters zouden zich al snel erg performant tonen. In 2010 won Vettel de titel en werd hij de jongste wereldkampioen uit de Formule 1-geschiedenis. De renstal Red Bull-Renault behaalde de Constructeurstitel.

Terwijl Renault zijn activiteiten terugbracht tot de levering van motoren toonde Sebastian Vettel zich ongenaakbaar in het Wereldkampioenschap en versloeg hij alle records om vier opeenvolgende titels te veroveren, tot in 2013.

Behalve Red Bull Racing voorzag Renault ook het Lotus F1 Team, het Caterham F1 Team en het Williams F1 Team van motoren. Tijdens de gehele V8-periode bleef het blok, ontworpen en ontwikkeld door de 250 ingenieurs van Viry-Châtillon, domineren door meer dan 40 procent van de gereden races te winnen en een recordaantal poleposities te veroveren.

In 2014 gooide de F1 het roer volledig om met de introductie van een avantgardistische technologie. De nieuwe F1-aandrijving van Renault combineerde de architectuur van de oude generatie van drukgevoede motoren met krachtige elektromotoren en een reeks geavanceerde energierecuperatiesystemen om het brandstofverbruik met 40 procent terug te dringen zonder daarbij te raken aan de dynamiek en de prestaties.

Renault bleef motoren leveren aan Red Bull Racing en zijn zusterstal Scuderia Toro Rosso maar ook aan het Lotus F1 Team. De strijd woedde als nooit tevoren. Na een complete analyse van zijn strategie kondigde Renault eind 2015 aan als volwaardige constructeur te zullen terugkeren naar de Formule 1.

In 2016 trad Renault onder de naam Renault Sport Formula One Team opnieuw toe tot de discipline, en dat voor een minimumperiode van negen jaar. Op die manier wil Renault eens te meer op de hoogste trede van het podium staan en voor de wereldtitels gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *